A Betegegyesületi Akadémián elhangzott infók alapján cikksorozatot készítettünk. A második részben dr. Stefankovits Ildikó ügyvéd előadásának lényegét osztjuk meg Kedves Olvasóinkkal.
A szakember mindenekelőtt figyelmünkbe ajánlotta, hogy 2013 májusában hivatalosan is megalakult a Nemzeti Betegfórum amely a Magyarországon élő betegek érdekképviseleti szervezeteként működhet. A Fórum koordinátora dr. Pogány Gábor, a RIROSZ elnöke lett. A Betegegyesületi Akadémián elhangzottak szerint az új szervezet hatékonysága attól függ majd, hogy mennyien csatlakoznak és érzik szívügyüknek az aktív részvételt. A Fórum struktúráját tekintve 15 betegségcsoportot és tagozatot nevesítettek a vonatkozó jogszabályban, ezen belül azonban valamennyi ismert betegség besorolható. “A választmány felállt” – mondta a szakértő, de bármikor lehetőség van csatlakozni az igény bejelentését és az erre vonatkozó ív kitöltését követően.
Gyógyszer-infók
Főként a támogatókkal való együttműködés szempontjából fontos tudni, hogy az egészségügyi piac egész területe itt-ott túlszabályozott, főként a reklámot tekintve. A vonatkozó jogszabályok mellett önként vállalt szabályzat, iparági etikai normák is kötik a gyógyszeripar – sőt, ezen kívül a reklámipar képviselőit is. A gyógyszerreklámokra különösen szigorú alapkövetelmények vonatkoznak, direkt módon kizárólag a vény nélkül kiadható gyógyszereket lehet népszerűsíteni, a vényköteles és támogatást élvező termékek kelendőségének ilyen jellegű fokozása tilos. Az alapvető szabályokat természetesen mindig be kell tartani, vagyis csak a tisztességes, megtévesztéstől mentes, objektív, mérhető és reprodukálható reklámozás a megengedett. A gyógyszerismertetés gyakorlata egészségügyi szakembertől egészségügyi szakember felé megengedett, a gyártótól / forgamazótól betegszervezetek irányába tilos. Ezen a ponton kielégítetlen marad a betegek informálódásának igénye, a korlátozott kereskedelmi gyakorlat mellett a terápiákról való teljeskörű tájékoztatás nagyon nehéz feladat. Mindent egybevetve egy betegszervezet még mindig leginkább az a fórum, ahol a szabályok betartása mellett a legprecízebben lehet tájékoztatni a betegségekben érintett embereket az egészségkárosodásuk elleni kezelésekről, hiszen itt megvalósítható az a fajta orvos-beteg párbeszéd, amire a rendelőkben nincs idő.
A jogi környezet változása
Jogszabályi szinten a betegszervezeteket civil szervezetként tartják számon, melyekre vonatkozóan 2012 január 1-től új jogi szabályozás lépett életbe. A Polgári Törvénykönyv, ami az alapítványok és az egyesületek alapjait határozza meg és működési formáit is szabályozza, 2014. március 15-től szintén megváltozik. Ez azt jelenti, hogy a betegszervezeteknek is ehhez az új törvényhez kell majd igazítaniuk működésüket.
A civil szervezetek életében fontos volt még egy 2011. évi törvény, mely többek között a közhasznúságot szabályozta újra. Tavaly január 1. óta a szervezetek nem igényelhetik mindjárt megalakulásukkor a közhasznúságot, ugyanis ennek alapvető feltételeivé tettek bizonyos gazdálkodási és költségvetési tulajdonságokat, valamint a szervezet alakulásának évén túl még két évet szükséges működni a közhasznúság elnyeréséért.
Az új törvény alapján a már meglévő szervezeteknek 2014. május 31-ig kell kérelmezniük a közhasznúságot. Ez a már működő szervezeteknél alapító okiratbeli változtatásokat is igényelhet, ill. azzal jár, hogy a civil szervezet igazolja a bíróság felé, hogy megfelel mindazoknak a gazdasági és egyéb elvárásoknak, amelyeket a törvény előír. Ezt a feladatot nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni – tanácsolta a szakember – ugyanis a civil szervezeteket bejegyző bíróságokra óriási többletfeladat hárul, fél év – egy év is eltelhet egy szimpla módosítás megvalósításáig.
Szintén törvényi változás, hogy bevezették a csődelszámolási és végelszámolási eljárást a civil szerveztek körében, figyelni kell tehát, hogy költségvetésünk megállja a helyét.
Tavaly életbe lépett változás termetette meg az elvi lehetőséget az elektronikus eljárásra a új civil szervezetek bejegyzése körében. A már működő civil szervezeteknek érdemes meglévő alapszabályukat hozzáigazítani a sablon alapító okirat szövegéhez, mert fontos előnyhöz juthatnak, amennyiben a jövőben minden változást be lehet jelenteni elektronikusan, a bíróságnak pedig – ha ily módon kérvényezünk – rövid határidőn belül le kell zárnia az ügyet. Jelenlegi rendelkezések szerint 2013. július 1-én léptetik hatályba ezt a szervezetek számára könnyebbséget jelentő szabályt, ez azonban már a harmadik határidő. A cégbíróságoknál mindenesetre már működik az elektronikus rendszer, a megyei bíróságokkal sem történhet ez másként.
Miért érdemes közhasznúnak lenni?
A közhasznú szervezet számára adományozó társaság már kialakult adományozási rend esetén társasági adóalapját az adomány összegének 20 %-val csökkentheti, valamint az adományozó a civil szervezettel hosszútávú adományozási szerződést is létrehozhat, így további 20 %-kal csökkentheti társasági adóalapját. A hosszútávú adományozási szerződés minimálisan az aktuális megkezdett év + további 3 évben zajló folyamatos együttműködésről szól. Mindezeken túl az 1 %-ot is csak közhasznú szervezetek kaphatják.
Végül dr. Stefankovits Ildikó tippeket adott, milyen internetes oldalakon érdemes utána néznünk a további jogi kérdéseknek: a civil info-t ajánlotta, amely egy kormányzati honlap civil szervezetek részére, valamint dicsérte a nonprofit.hu c. portált és a birosag.hu oldalát, ahol a civil szervezeti bejegyzéseket lehet ellenőrizni és további naprakész infókra is bukkanhatunk.